Ini blog sampah!

Wednesday, April 6, 2011

Cekodok Tepung Jagung

Pisang atas meja.
Datangnya dari kampung.
Kulit dah lebam.
Maka.
Sebelum ianya menuju ke tong sampah.
Haruslah diapa-apakan.

Gua kopek kulit.
Gua kasi picit.
Bajet nak buat cekodok.

Lepas gua picit.
Gua bubuh tepung.
Tepung = tepung gandum. [Info: untuk yang tak tau belum pandai memasak]
Gua tak bubuh gula.
Gua pesen tak suka makan benda yang manis-manis.
Manis sikit-sikit sudah.
Gua tambah sedikit garam juga.
Cekodok yang bergaram adalah menendang ya!
Ramai yang tak tau juga gua syak nih...

Gaul punya gaul.
Tepung pun sodakallahulazim.

Adunan cekodok gua masih lembik.
Gua geledah lemari.
Yang gua jumpa tepung jagung dan tepung pulut.
Tepung gandum haram tak mandang.

Dan.
Gua pun berfikir.
Kalau bubuh tepung pulut ni kang.
Takut eksotik benar pulak cekodok gua.

Setelah gua timbang-timbang.
Gua ambik keputusan.
Dengan keyakinan diri tahap chef Wan.
Gua kasi bubuh tepung jagung dalam cekodok gua.











Dan hasilnya...
Gua malas la nak cerita panjang.

Satu je yang gua mintak.
Sila jangan ragui kepandaian gua.

Ehem!




.

44 comments:

kak long said...

kita buat dia bkn dia buat kita...suka hati kita lah...hahahah!!!

kak long said...

tapii u memang suka picit2 pisang tu eh?

tasekM said...

kak long,
kan long kannnnnn...





kak long lagi,
eerrrr.... salah ke penggunaan perkataan picit tu long....?
patutnya apa hah..?

aku sgt jujur menggunakan picit tu.

ha ha.



.

Marina Monroe said...

Ramas2 pisang tuh..he he he

tasekM said...

auntie marina,
ye tak ye...
ramas.
ada lak picit, kan...?

hahaha...

suko ati abah den yo kan...?





.

Kehelan said...

nak tgk gambar cekodok pisang jagung akak...

Pokok said...

hahaha.. lu mmg power.. jagung campur pisang.. patut lu kena daftar paten kat sirim takut chef wan ambik resepi lu..

JD Jen said...

Haa wa tau ayat last lu tu x abes lg ...

"Sila jangan ragui kepandaian gua dlm menjahanamkan cekodok!"

Kan? Kan?

bujal X said...

yu obses pisang sekarang?

- koroe - said...

ni jadi ke tak jadi nih?



rasa macam jadi.


you kan terrel buat benda makan2 ni kan.


nak atogerap sbijik kat baju !

kakpah said...

aku gerenti cekodok kau tu kalau baling ke dinding mesti dinding retak. kan? kan?

rosdiana said...

picit pisang?
tepung jagung?
keras tak?
maksud aku,
cekodok tu.

Mutalib attholib said...

Uih.. masih lagi pasal pisang? ish ish.. tak lama la tu...


Tasek, lu cerita langit bumi segala, mana gambar cekodok tepung jagungnya? kasi upload la! hehe


ps: tapi jgn upload gambar pisang ok :P

Ms.Lilies said...

jap soklan...

yu mkn x cekodok tu yang?

Aku said...

lu buat entri cekodok ek..?

gua pernah alami situasi camtu. tapi gua wat semacam...

pisang tu gua potong terus seinci-seinci, gua goreng terus....

Bila gula pisang tu menjadi karamelised (ada warna coklat-coklat) gua angkat.


Hah, itu baru pisang goreng wa cakap lu... memang mantul!!!

tapi gua pakai pisang awak. Pisang lain gua tak jamin...

lagi satu, gua punya pisang sudah naik beram, lu punya pisang cuma lebam...



.

ckLah said...

Nasib baik tak taruk bedak sekali...

ckLah said...

...bedak cuticura!

DeLancrettLurpak said...

nasib baik ko tak letak tepung almond.. terus jadik macaron, hehehhe

h4ni3 said...

maka akhirnya






ke tong sampah juga kan???



hehehe

Firol said...

sendiri makan... apa ada hal??..sesedap rasa

azieazah said...

Picit ker.. ramas ker... gaul ker,

kata orang, “kita yang buat dia”

Hmmm.... baca jer dah rasa macam sedap.

Siti said...

gigi ko ok tas?

akudiawan said...

Erk......semacaaaammmm je kodok ko TAS!! PISSAANGG LAAAGGIIIIII!!!!!

h a n i e said...

rangup lain macam la tu...hahahahaha

tasekM said...

kehelan,
tak de. kamera dah jahanam.






pokok,
kannnnnnn...

masaklahnya.
ada ke org nk curik..?

ha ha.






jd,
tak betul tu.
sesungguhnya cekodok tu tak jahanam.
percayalah ke gua...






bujal,
bukan.
pisang terlalu banyak di rumah.
yu nk sikit...?






koroe,
sayang ko koroe sbb percayakan aku. ha ha.

jadi beb..
jadi...

mana nak tenyeh nih...?
tengah belakang nak...?






kak pah,
ko mmg tak percayakan aku kan kak...? :)

kak... nak tau ko cuba la buh tepung jagung dalam cekodok ko kak.
baru tau baling ke dinding ke... baling ke mulut.

:)



.

tasekM said...

wos,
tak keras wos.
dia jadi rangup2.

(jawab komen secara berhemah)

*tunjuk penumbuk ke wos*






mutalib,
kamera aku dah jahanam.
ko bila nk bg aku dslr..?

sekali lagi ko tanya gambor aku pelempang.

pergghhh... gila garang!

ha ha.







mimi,
makan benor yang....






aku,
pisang awak beram tak apa lagi. sbb dia keras.

ni pisang berangan. lebam sikit dia dah lembik.

pisang awak...?
ehem!

:p






cklah,
cekgu pernah ke habis tepung bubuh bedak...? he he.






cklah lagi,
ada lagi kan bedak tu nari... tak pupus. bagus betul..




.

tasekM said...

lurpak,
ooo... buat macaroon bubuh tepung almond yek...? aku br tau.

beb... macaroon tu pun aku haram tak pernah makan.






drhanie,
tak de ye doc.
masuk ke dalam mulut semuanya.

:)






firol,
nk bg laki makan harus nk kena sedap2.
nasib baik la sedap.
walaupun resepi memandai2.

ha ha.






azie,
yu kena cuba kak.
cekodok tu jadi rangup2.
effect tepung jagung tu macam yu buat cekodok bubuh air panas.






siti,
ok je sit.
tak keras pun cekodok tu.
dia jadi rangup.
sila cuba je sit.

:)






akudiawan,
pisang banyak beb.
kita mencekodok la...






hanie,
pandaiiiiiiiiii....

tepung jagung digunakan dalam masakan utk jadikan masakan rangup.
tu sebab org buat biskut buh tepung jagung.

beb..
kalau masuk oven cekodok tu... aku ingat bulih jadi biskut pisang gamaknya.

ha ha.



.

Black said...

Masakan berbaur lucah.
Pisang lembik jumpa tepung jagung = keras.

Ko memang suka yang keras-keras eh kak?

ARIPSAMAT said...

gua kurang layan cekodok ni...kalau pancake ok la...hahahahah

Daddy Ziyyad said...

masih lagi cerita pisang...:P

lain kali, start enjin, pegi beli. senang!

aliaaroslan said...

kategori lebih marvelous dari cekodok biasa ke kak?

julietchun said...

cekodok DUMGONG, tepung gandum & tepung jagung :D

ashley said...

tas,
*aku terdiam kejap*
.
.
.
pastu bila tersedar..
.
.
.
ko memang penuh INNOVASI!
hihihi

budakkilang said...

"Gua tak bubuh gula.
Gua pesen tak suka makan benda yang manis-manis"


Gua syak lu bukan orang pantai timur.

tasekM said...

black,
wey... ko pehal...?
aku cerita buat cekodok je ni.
ko jgn bukan2 aaaaa...

:p






arip,
gua org kampung rip.
mmg minat ke cekodok.
pancake..?
kabor je lempeng... :p






drdaddy,
ai buat lagi sedap drpd yg beli tu ok...

ehem!






alia,
kategori terdesak tak de tepung sebenarnya. ha ha.






juliet,
eksotik benar nama tu... ha ha.





kak ash,
terima kasih.

he he.






budak kilang,
gua org perak.

:)



.

Aku said...

pernah jumpa cekodok durian?


Kakak aku pernah buat...


best wooo....

Aku said...

awal lu tidur nihari...








.

tasekM said...

aku,
aku pun rajin gak buat cekodok durian kalau durian tu dh banyak sgt.






aku lagi,
aku buat kiuh bahulu. jenuh membakor.

dah baik demam ke ni beb...?



.

Aku said...

Sinus lak... aaaaaCHEEWWWWWW!

tasekM said...

aku,
alah siannya....






.

||alis|| said...

kak, makan putu piring?

esok gua ada expo kat mitc, dating jom, gua nak bagi akak rasa putu piring tersedap melaka. *kot ikot tekak family gua la kan..

amacam? on? sms eh.

buah kedondong said...

err..jadik ke cekodok nye nih?
apa rasanya eh?

seb bek tak jadi lempeng..huhu..
tak pun "puteri baju hangus"
(kalo orang perak tak penah dengor...hmmm...konpius nih)

PUTUBAMBU said...

kalau takde bukti.. kita tak percaya..

so, kena le buat sekali lagi dan kasi kawan2 kat sini rasa..
baru boleh dinilaikan..

ada braniiiiiii??

tasekM said...

alis,
pepehal nnti gua roger... :)






kedondong,
puteri baju hangus...?

beb...
sumpah gua tak tau.

ha ha.






putu,
sini mari la kak...

:)



.